Založ si blog

Okamih vzniku života a svetlo na konci tunela …

Mal som asi tri roky keď som sa topil. Bolo leto a s rodičmi som bol na vajnorskom bagrovisku. Tešil som sa z nádherného pocitu stáť v čistej vode pozoroval malé rybičky ktoré rýchle menili smer. Stačil okamih nepozornosti. Zhodou okolnosti môj aj mojich rodičov. Prevrhol som sa do zadu a vodná hladina sa nad mnou okamžite zavrela. Spočiatku som bojoval ale stále viac a viac mi dochádzali sily až som dospel k bodu kedy som to vzdal. Vôbec to nebolelo. Vôbec som necítil v tej chvíli nedostatok kyslíka. Len čosi ako eufória a pred očami mi bežal film. Všetky do vtedy prežité chvíle v opačnom poradí. Takmer všetko od najčerstvejších zážitkov po tie staršie až najstaršie. Našťastie v jeden moment ma uchopili silné ruky a vytiahli nad hladinu. Bol to nesmierne intenzívny zážitok a veľmi dlhý čas som mal panický strach z vody. Plávať som sa naučil až keď som mal cez 30 a tento zážitok si dobre pamätám ešte aj dnes po viac ako 40 rokoch.

Raz v hlbokej filozofickej debate som sa o tom zmienil kamarátke, ktorá študovala psychológiu. Spomenula mi že také čosi (ten film so zážitkami) sa stáva tesne pred smrťou a volá sa to retrospektíva. Od vtedy som sa nad tým nejako hlbšie nezamýšľal a bral som to ako fakt. Nedávno som sa však stal dedko (človek vtedy začína vnímať svet okolo zase z trocha iného uhla) a napadlo ma, že ľudia, ktorí prežili klinickú smrť a podarilo sa im vrátiť život občas hovoria o svetle na konci tunela. Čo ak to svetlo na konci tunela nie je ich posledný ale prvý zážitok ktorý si pamätajú? Čo ak je to svetlo na konci tunela ich vôbec prvý skutočný vnem tesne pred tým ako opustia lono matky? Nemusíte so mnou súhlasiť, ale ja si myslím, že život vzniká narodením. Nie je predsa možné aby (vo svojom pravom slova zmysle) vznikol počatím. Oplodnené vajíčko predsa nie je schopné samostatného života. Ani uvažovania. Určiť hranice kedy je plod schopný myslieť by bolo nesmierne problematické. Je to 12 týždeň? Skôr? Neskôr? Zrejme až pri narodení za zapína akýsi imaginárny softvér a mozog začína byť plne funkčný. “Svetlo na konci tunela“ je úplne prvý vnem a spomienka, ktorá sa uloží do pamäte. Preto nie je možné si spomenúť na nič čo sa stalo pred narodením. Skutočný život sa začína až vtedy.

Váš názor alebo podobnú skúsenosť si rád prečítam v diskusii alebo v mailovej schránke.

PS: vyššie napísané riadky nie sú názorom na umelé prerušenie tehotenstva, ktoré považujem za osobitnú tému.

Biskupi sú nervózni …

20.08.2010

Zdá sa že konečne dozrel čas na riešenie otázky financovania cirkví v našej krajine. Pozitívne vnímam najmä avizovanú celospoločenskú diskusiu. Táto veľmi chýbala pred podpisom zmluvy so Svätou stolicou a mám pocit, že RKC je z takéhoto transparentného procesu zjavne nervózna. Dala to jasne najavo obvinením Daniela Krajcera, že zverejňuje svoje úvahy pred tým, ako [...]

Hurááá … možeme smelo štrajkovať

31.07.2010

Správa o tom, že nový minister vnútra, pán Lipšic, dá preveriť postup polície pri štrajku kamionistov ma upokojil (http://ekonomika.sme.sk/c/5484599/lipsic-da-preverit-postup-policie-pri-strajku-kamionov.html). Nie kvoli štrajku samotnému, ale myslím že záležitosť má aj celkom iný rozmer. Hneď po voľbách KDH vytiahlo citlivú tému, ktorá polarizuje našu spoločnosť, [...]

Potrebuje táto spoločnosť „Vatikanske zmluvy“?

19.06.2010

Niekoľko dní po voľbách sa opäť objavujú na politickej scéne tzv. Vatikánske zmluvy. Pripomeňme si, že Základná zmluva so Svätou stolicou bola podpísaná vládou vedenou Mikulášom Dzurindom v roku 2000, bez celospoločenskej diskusie (úplné znenie zmluvy: [...]

Peter Pellegrini

Podpredsedovia alebo Šutaj Eštok. Nový šéf Hlasu bude známy na prelome mája a júna

20.04.2024 13:07

Milan Majerský predpokladá, že poslanci KDH zahlasujú za zvolenie súčasného ministra Richarda Rašiho do funkcie predsedu parlamentu.

armáda usa

Americké jadrové zbrane bližšie k Slovensku? Na svojom území ich chce mať aj Poľsko

20.04.2024 12:46

Americké jadrové zbrane sú od novembra 2009 v Belgicku, Nemecku, Taliansku a Holandsku.

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.

Italy Politics

Skrachované vzťahy šéfov vlád. Expremiér Babiš nie je jediný. Talianska líderka odkopla muža, keď sa zaliečal inej žene

20.04.2024 10:49

Rozvodom sa skončilo manželstvo už viacerých niekdajších predsedov vlád Českej republiky. A ktoré rozchody známych politikov vlani zvlášť rezonovali?

Steve II

Mam rad tuto krajinu, Slovensko, moju vlast. Urobim pre nu maximum bez ohladu na to kto ju bude viest. Okrem celej rady inych dovodov aj preto ze respektujem principy demokracie a volu ludi ktori si slobodne zvolili svojich zastupcov. :-)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 10
Celková čítanosť: 22030x
Priemerná čítanosť článkov: 2203x

Autor blogu

Odkazy